Pressemelding fra Stellantis Norge | 18.04.2024
Med en lengde på 4.39 og plass til alt familien trenger i hverdagen, er nye Citroën ë-C3 Aircross skreddersydd for det norske markedet.
Når Citroën slipper de første bildene av nye ë-C3 Aircross, er det lett å se slektskapet til nye ë-C3 i designspråket. Men også i form av plass, komfort og et mål om å ta en posisjon i et stadig viktigere markedet med rimelige familiebiler.
– Sammenlignet med forgjengeren har nye ë-C3 Aircross blitt skarpere og tøffere, samtidig som den har hentet mye av den fleksibiliteten som vi husker fra storhetstiden til flerbruksbilene. Borte er det avrundede og vennlige utseendet fra forgjengeren, og særlig utvendig henter den ubeskjedent fra konseptbilen Oli, og bærer den nye logoen stolt i den mer oppreiste fronten.
Til tross for kompakte ytre mål, byr den kompakte SUVen på segmentets lengste akselavstand. Dette gir mer beinplass til baksetepassasjerene og rikelig med bagasjeplass. Økt bakkeklaring, enkel inn- og utstigning og høyere sitteposisjon gjør ë-C3 Aircross til en bil som passer godt i det norske markedet.
Citroën har over 100 års erfaring med å levere praktiske og svært komfortable biler, ë-C3 Aircross sjekker av i alle de riktige boksene. Dette er en bil som vil komplettere modellutvalget til Citroën i Norge, og tar plass mellom nye ë-C3 og ë-C4, sier Stein Pettersen hos Citroën-importøren, Bertel O. Steen.
Citroën var tidlig ute da de introduserte C3 Picasso i 2008, den gang i et segment som ikke eksisterte. Markedet var imidlertid klare for en bil med hevet kjøreposisjon og smart plassutnyttelse, og etablerte den «magiske boksen». Aircross-betegnelsen dukket opp i 2017 med den første C3 Aircross. Salget av B-segment SUVer i Europa er nå på over to millioner biler.
Når Citroën introduserer nye ë-C3 Aircross senere i år, gir den nytt liv til denne bilklassen, med god plass, smarte tilkoblingsmuligheter, en helelektrisk drivlinje og en enestående Citroën-komfort.
Mer detaljer rundt nye ë-C3 Aircross kommer nærmere sommeren, mens bilen er ventet til Norge høsten 2024.