TEST: Mazda 3

Banebrytende ingeniørkunst møter elegant design. Vi har prøvekjørt siste generasjon japansk kompaktbil i det nyankomne norske vinterværet.

— Simplicity is the ultimate sophistication, sies det. At Mazda også får det til i praksis, er imidlertid ingen selvfølge. Alt fra produksjonsplattform, mildhybridsystem, grensesprengende motorteknologi og et fjell av teknologiske duppeditter er faktisk nytt under det tilsynelatende enkle utseendet. Det er fort gjort å se for seg et håpløst komplisert førermiljø, med flere knapper på dashbordet enn det er tangenter på et kirkeorgel. Nettopp derfor er det imponerende når den nye “3-eren” er minst like enkel å forholde seg til som modellen den erstatter, og langt mer brukervennlig enn veldig mye annet som tilbys av denne typen kjøretøy.

Det såkalte “Kodo”-designspråket, som produsenten selv kaller det, har vært en viktig del av samtlige biler i merkets modellportefølje de siste årene. Dette er intet unntak, og også her finner vi de karakteristikkene som visstnok skal gi bilen en “sjel av bevegelse”. Myke linjer strekker seg helt fra lyktene foran, over panseret, og forbi det særegne partiet ved dørene bak. Omhyggelig utformede kurver i karosseriet er med på å forme refleksjonene som sees i den spesialutviklede røde lakken. Vi legger merke til flere små detaljer som gjør designet renere, som at vindusspylerne sitter på selve viskerbladene, og ikke på det ellers så strømlinjeformede panseret. Design er selvsagt en smakssak, men vi er overbevist om at mange vil få sansen for utseendet på Mazda 3.

Fra førersetet er det heller ingen tvil om at kvalitetsfølelsen har fått et kraftig løft fra tidligere modeller. Nå finner vi mykt skinn på seter, midtkonsoll og dashbord, og metall fremfor plast på det meste av knapper og brytere. Kjøreglade sjåfører vil også sette pris på en lav sittestilling, og gode tilpasningsmuligheter for både sete og ratt. Disse legger kanskje også merke til at både dashbord og dører er laget slik at vindusflatene begynner litt høyere opp enn på mange andre biler i samme pris- og størrelsesklasse. Dette er langt vanligere i store premiumbiler, og resultatet er en lunere og mer ekslusiv atmosfære i kupeen. Det mørke stofftaket, sammen med et elegant utformet og vellydende surround-anlegg fra Bose, er med på å forsterke denne effekten.

Rent teknisk er det imidlertid helt andre sider ved Mazda 3 som utmerker seg tydeligst. Motoren, en 2-liters rekkefirer, er kanskje den aller viktigste. Her produseres opptil 180 hestekrefter og 224 Nm, og for første gang i noen bensindreven produksjonsbil drives det hele (nesten) uten tennplugger. Med et kompresjonsforhold på hele 16:1 selvantenner nemlig blandingen av luft og bensindamp, akkurat som i en dieselmotor. Kun når den arbeider som hardest fungerer den slik vi er vant til. Resultatet er ganske enkelt at forbruket blir lavere: 0,63 liter per WLTP-sertifiserte mil i dette tilfellet. Videre er det verdt å nevne at motoren er kompressorladet, og at den får litt elektrisk drahjelp fra mildhybridsystemet når den trenger det som mest. Bak rattet gjør dette bilen mer responsiv, og et lite knepp hvassere fra start. Elmotoren lever forøvrig på overskuddsenergi som ellers ville gått tapt som varme i friksjonsbremsene, og opererer helt sømløst i bakgrunnen. Smart!

Mazda 3 er også laget for å være en god familiebil, og gitt at målebåndet stopper på 446 centimeter er den faktisk ganske romslig. Fire voksne får plass her uten problemer, og bagasjerommet på 330 liter er sammenliknbart med en Volkswagen e-Golf (341 liter). På veien oppleves bilen som stabil, og med fullverdig firehjulstrekk skal det mye til før den slipper taket, også på vinterføre. Dette veigrepet har også med de elektroniske sikkerhetssystemene å gjøre, som kontinuerlig justerer kraftoverføringen til hvert enkelt hjul. Adaptiv farts- og filholder, blindsonevarsler, parkeringssensorer, et 360-graders kamera og mye mer er også med på å holde bilen trygt på veien. Disse systemene betjenes enkelt med kontrollhjulet i midtkonsollen, og kan vise viktig informasjon både i det digitale instrumentpanelet, og direkte i førerens synsfelt. I motsetning til mange andre biler kan disse systemene også skrus av, hvilket er en kjærkommen bonus for de som ønsker å kjøre Mazda 3 på “gamlemåten”. Her har du faktisk muligheten til å velge.

Mobile tilbyr Mazda hos en rekke av våre forhandlere. Nye Mazda 3 er allerede i salg, og vi håper du tar turen innom for å se bilen med egne øyne. Den er virkelig noe for seg selv, og kombinerer følelser og fornuft på en sjeldent god måte til å koste mellom 300.000 og 350.000 omtrentlige kroner. Vi ber deg også ta kontakt for oppdatert info om utstyrsnivåer og nøyaktige priser.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):