From Tokyo Motor Show — With Love

Mazda MX-30 er merkets aller første elbil. Med mye utstyr inkludert og en uvanlig beskjeden prislapp kaster produsenten seg inn i elektrifiserings-kappløpet med stor kraft.

Denne bilen er, uvanlig nok til en elbil å være, en ekte nykommer med splitter ny batteri- og motorteknologi, og en egen plattform hentet fra Mazda CX-30. I MX-30 betyr dette 140 hk og 265 Nm fra start, og 35,5 kWt batterikapasitet. Disse tallene er til sammenlikning nær identiske med nyeste generasjon e-Golf. Familielikheten med merkets egen kompakt-SUV gjør at også elbilen måler henholdsvis 440, 180, og 157 cm i lengde-, bredde-, og høyderetningen.

Samtidig er det mye som skiller elektriske MX-30 fra sine søsken i Mazda-familien. Bakdørene, for eksempel, er hengslet i bakkant slik som i sports-kupeen RX-8. Faktisk er det mye med dette karosseriet som gir en kupé-aktig følelse, til tross for at det faktisk er en SUV vi snakker om her. Designet foran viser tydelig at drivverket er elektrisk, med en langt smalere radiatorgrill enn hva vi er vant med. Her finner vi også adaptive LED-lys, for de som er opptatt av slikt.

Spennende særegenheter finner vi også på innsiden av MX-30. De kjente instrumentklokkene er nemlig blitt skiftet ut med et knippe skjermer, hvorav den første på 7 tommer er plassert foran føreren. Den andre på 8,8 tommer sitter i midtkonsollen, og den tredje regulerer det automatiske klimaanlegget. Vi er glade for at bilen også støtter 50 kW hurtiglading med CCS, samt 6,6 kW kapasitet med vegglader. Førstnevnte gir 0-80 % kapasitet på en drøy halvtime, og fulladet har bilen omlag 200 kilometer rekkevidde ifølge WLTP-standarden.

Også materialbruken er en viktig del av Mazdas mål om varig bærekraft, og skinn har måttet gi plass til tekstiler, resirkulert plast, og kunstskinn. Enkelte steder i interiøret finner du faktisk kork, noe som spiller på merkets fortid som nettopp korkprodusent. Å se hvordan bilen påvirker miljøet gjennom hele livsløpet er noe produsenten har lagt stor vekt på gjennom utviklingen av MX-30, og spesielt hvordan ressursbruken under produksjonen kan gjøres så lav som mulig.

Med en prislapp på ca. 250.000 kroner har det plutselig blitt en god del billigere å kjøpe elbil med god plass, voksne kjøreegenskaper, og en bevisst holdning til den miljøgevinsten disse bilene faktisk er laget for å oppnå. Mobile har flere autoriserte Mazda-forhandlere blant våre avdelinger, og svarer gjerne på spørsmål om Mazdas nye elbil.

Den kommer til Norge i løpet av 2020.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):