TEST: Honda CR-V Hybrid

Dette er den største, mest allsidige, mest avanserte bilen Honda tilbyr i Norge. Med hybriddrift har en allerede utmerket familiebil blitt enda litt bedre.

Honda CR-V har fornyet seg flere ganger siden den kom på midten av 90-tallet, og hittil siste generasjonsskifte fant sted i oktober 2016, på bilmessen i Detroit. Den bensin-elektriske drivlinjen vi har prøvekjørt her er ny i Norge denne sommeren, men har vært under utvikling hos produsenten i over to år. Det er i og for seg ganske forståelig, for dette er ingen enkel drivlinje sett fra et teknisk synspunkt. Samtidig er det noe av magien hos Honda, siden det endelige produktet viser seg å være like enkelt å bruke som en sparkesykkel. Mer om dette senere.

Designmessig er det mye som skiller denne fra tidligere iterasjoner CR-V. Bilen er større enn forgjengeren i alle retninger, og til detaljorienterte lesere kan vi melde om at kjøretøyet måler 459 lange, 184 brede og 169 høye centimeter. Designspråket har en umiskjennelig likhet til andre Honda-modeller, men det er tydelig at CR-V, kanskje på grunn av størrelsen, likevel har noe særeget ved seg. Vi synes karosseriet fremstår som spesielt tiltalende fra sidene, der langstrakte linjer kan sees helt fra panser til bakluke.

Det samme moderne uttrykket er også tydelig fra førersetet. Foran deg dominerer et heldigitalt instrumentpanel, og knivskarp grafikk viser relevant informasjon på en enkel og diskré måte. Hva som vises her er, som så mye annet i denne bilen, mulig å tilpasse, men det er på ingen måte nødvendig. På en berøringsskjerm midt i kupeen finnes et infotainment-system med all tenkelig funksjonalitet, og tilkoblingsmuligheter i midtkonsollen gjør det til en smal sak å koble til en telefon.

Komforten i Honda CR-V fortjener også å bli nevnt. Her er det myke seter som gjelder, og behagelige overflater overalt. Vi testet riktignok denne bilen om sommeren, men noterer oss likevel at både fremre og bakre seterad er utstyrt med varmefunksjon. Det samme er rattet, som i likhet med setene er dekket i slitesterkt og behagelig skinn. Varme overflater som skinn, treverk og stoff dominerer også kupeen forøvrig, noe som bidrar til en særlig lun atmosfære. Små detaljer overrasker positivt, det være seg dempede betjeningsspaker bak rattet, eller et unormalt stillegående klimaanlegg. Et veldig lurt patent i bakseteryggen fant vi forresten ut av ved en tilfeldighet: Disse foldes nemlig sammen slik at bagasjerommet blir helt flatt, samtidig som sitteputene er høye nok for voksne i oppreist posisjon.

Men, så var det tid for å la den dempede vindusvisker-spaken være, og starte motoren. Som med de fleste hybrider skjer det tilsynelatende ingen verdens ting når bilen starter, annet enn at et lite grønt bil-symbol i dashbordet tennes. Hybrid-drivlinjen består nemlig av en 2-liters bensinmotor med 145 hestekrefter, samt en elmotor. Sammen yter disse 184 hestekrefter, og siden automatgiret er trinnløst er det ingen girskift, nesten som i en ren elbil. Med rolige bevegelser og defensiv kjøring hører du ikke engang at motoren starter, hvilket den, helt på eget initiativ, plutselig kan bestemme seg for å gjøre. Vi har prøvekjørt varianten med firehjulstrekk, og dette er da noe bilen også tar seg av på egenhånd. Om sjåføren er nyskjerrig kan instrumentpanelet vise et energi-diagram der alt dette forklares, men de fleste vil aldri ha behov for dette. Fra førersetet styres ratt og pedaler, og så ordner bilen alt annet.

Samtidig har det liten hensikt å utstyre CR-V med denne typen hybrid-system, om ikke det hadde noen effekt på bensinforbruket. Dette er muligens det laveste av alle ikke-ladbare SUVer i full størrelse på markedet i Norge, med offisielt blandet forbruk målt til 0,74 l / mil. Utrolig nok er dette faktisk høyere enn de tallene vi fikk i vår testbil, som greide seg med 0,65 l / mil etter 100 km på en nokså variert runde i Oslo-området. Det er i det hele tatt mye av det denne bilen handler om, for takket være det forsiktige forbruket kommer den fordelaktig ut med tanke på engangsavgiften. Det, i sin tur, gjør den til en av de aller beste totalpakkene som finnes blant store familiebiler i det norske markedet. For deg som ønsker deg en lun, driftssikker, komfortabel og ikke minst pen familie-SUV: Look no further.

Mobile tilbyr Honda CR-V Hybrid hos en rekke av våre forhandlere. Bilen kommer i fire ulike utstyrsnivå, hvorav to koster mindre enn 500.000 kr. Vi ber deg ta kontakt med en forhandler nær deg for mer informasjon, og for å avtale en prøvekjøring.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):