Fra Oslo til Trondheim i Opel Ampera-e

Veien mellom Oslo og Trondheim er 500 kilometer lang. Er det mulig å kjøre denne strekningen med kun et kort ladestopp underveis? Vi har sjekket hvordan Opel Ampera-e klarer seg på et langdistanseløp.

Opel Ampera-e er resultatet av et fem år langt utviklingsarbeid, og er bygget fra bunnen av for å fungere 100% elektrisk. Med 423 kilometer WLTP-rekkevidde, kan den faktisk fungere som familiebil, og selv de som reiser langt kan la seg friste av det oppmuntrende rekkeviddetallet. Men, mange nordmenn har fått erfare at det ikke alltid like enkelt å forstå hvor disse rekkeviddetallene kommer fra. De kommer i hvert fall ikke fra den verden nordmenn flest lever i, med piggdekk, minusgrader og fjelloverganger. Som en av få biler i kompaktklassen med svært god rekkevidde, befinner Opel Ampera-e seg i øverste divisjon på dette området.

Vi rakk akkurat et kort pust i bakken mens sjåfør og bil fikk påfyll.

Så hvordan påvirkes bilen egentlig av aktivt klimaanlegg, høy motorveifart og kupert terreng, og hvor langt kan du egentlig kjøre før du må lade? Vi har kjørt drøyt 1000 kilometer for å finne svarene.

I løpet av turen, viser det seg raskt at Ampera-e egner seg utmerket til lengre turer. Førsteinntrykket fra førersetet er meget godt, og den er romslig både foran og bak. Du sitter høyt og har god oversikt i førersetet. Det lave panseret sammen med en stor frontrute, gjør at sittestillingen forsterker denne opplevelsen. Både fjærene og servostyringen innbyr til avslappet kjøring. Kupeen oppleves som svært rolig og selv på grov motorveiasfalt er hjulstøyen aldri irriterende. Motoren på hele 204 hk i kombinasjon med en egenvekt på kun 1600 kilo, gir et fantastisk skyv i alle hastigheter. Bilen oppleves som utrolig kvikk og morsom, og man får nesten litt sportsbiltanker når man tråkker til litt ekstra hardt på gassen. Det gjør at smilet sitter løst på undertegnede, og når Opel i tillegg leverer alt tenkelig utstyr som standard blant annet skinninteriør, Bose lydanlegg, navigasjon, ryggekamera og LED kjørelys, blir denne modellen vanskelig å komme utenom hvis man vurderer en elektrisk bil. Det er ikke uten grunn at den har fått terningkast 6 i VG.

Så var det dette med rekkevidde. På vei oppover valgte vi å kjøre gjennom Østerdalen med eneste ladestopp ved Tiur’n kro på Koppang (230 km fra start). Med 50kW likestrøm fra Fortum tok seansen i overkant av en halvtime, og selv med flittig bruk av forbikjøringsfeltet på veien oppover var det en god tredjedel igjen på batteriet da vi kom frem. Etter et trivelig besøk i Trondheim gikk ferden tilbake langs E6 om Dovre, der en time på IONITY-laderne i sentrum gjorde resten av turen veldig enkel. Underveis opplevde vi ikke en eneste situasjon der den elektriske drivlinjen var en utfordring, og det var aldri mindre enn 25% gjenværende kapasitet på batteriet. For oss er det bevis nok for at rekkevidden, når den blir så god som dette, ikke lenger er noen unnskyldning for å velge bort en elbil.

Mobile tilbyr Opel hos hele 15 av våre forhandlere. Ta kontakt med en av disse hvis du ønsker mer informasjon om bilen.

Fem gode grunner til å velge Opel Ampera-e:

  • Ampera-e er blant modellene med lengst rekkevidde i klassen
  • Alt tenkelig utstyr er inkludert i grunnprisen
  • Sprek motor med 204 HK
  • Topp kjørekomfort med høy sittestilling og et design som gir god oversikt over trafikkbildet
  • Mobile har biler for omgående levering


Se kampanjetilbudBestill prøvekjøringMotta et uforpliktende tilbud


God tur! Hilsen Håkon Monsrud.
  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):