En bensinmotor med kompresjonstenning?

Med Skyactiv X-teknologi under panseret ser årets nye modeller fra Mazda til å bli blant de aller mest effektive bensinbilene hittil. Hvordan får de til dette?

Både hos nyeste generasjon Mazda 3, og den splitter nye SUV-en CX-30, er det nå mulig å bestille en helt ny type drivlinje. Én del av denne består av et såkalt mild-hybrid-system der en liten elmotor/generator-enhet lagrer overskuddsenergi som ellers ville gått tapt under kjøring. Denne energien mates så tilbake når den trengs mest, som ved kraftig akselerasjon og i oppoverbakker.

Den andre delen av drivlinjen er Mazda sin helt nye bensinfyrte rekkefirer med 2-liter sylindervolum og 180 hestekrefter ved 6.000 omdreininger/minutt. Denne kompressormates slik at kompresjonsforholdet kan heves til 16,3:1, noe som er sammelignbart med en tilsvarende dieselmotor. Resultatet er et blandet forbruk på 0,46 l/mil, målt etter den nye WLTP-standarden.

I praksis skal dette gjøre at Mazda sine biler blir bedre å kjøre med, samtidig som forbruket går ned. At bilen ikke er turboladet gjør bilen mer responsiv og direkte, og særlig Mazda 3 har fått overveiende god kritikk for kjøreegenskapene disse innovasjonene tillater. Ellers fås modellene med alt tenkelig utstyr, og med både trekk på enten to eller fire hjul. Både manuell- og automatgirkasse er tilgjengelig.

Mobile tilbyr Mazda hos flere av våre avdelinger. Finn en forhandler nær deg i vår avdelingsoversikt, og ta kontakt for å finne ut mer.

Les også vår omtale av Mazda 3 & Mazda CX-30.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):