TEST: Volkswagen T-Cross

Den aller minste SUV-en fra Volkswagen oppleves som alt annet enn liten, til tross for at både karosseri- og motorstørrelsen skulle tilsi det motsatte. Vi lar oss imponere av det vi ser på som et svært gjennomtenkt og bunnsolid stykke ingeniørkunst, og en bil som er veldig enkel å bli glad i.

Det er ingen hemmelighet at stadig flere velger SUV når familiebilen skal skiftes ut. Mer plass, oversiktligere førermiljø, bedre sikkerhet og tøffere design står på ønskelisten hos mange, og takket være ny motorteknologi er ikke lenger drivstofforbruket noe særlig høyere enn hos SUV-ens mindre høyreiste søsken. T-Cross er nyeste tilskudd i porteføljen hos det tyske bilkonsernet, og sammen med T-Roc, Tiguan og Touareg fullfører den Volkswagens SUV-satsning slik vi ser det.

Det er lite utenpå som avslører at denne har samme lille fotavtrykk som en Polo. Bilen ser ganske enkelt mye større ut enn det den faktisk er, og det er ingen tvil om at dette er en villet beslutning fra designteamet. Stor grill, skarpe kanter, høyt panser og brede lykter bak er med på å gi et kraftfullt uttrykk. Små detaljer, slik som at sensorer og annen teknikk skjules bak andre naturlige designelementer, setter vi pris på.

Fra innsiden vil det være endel nytt, selv for de som allerede er kjent med Volkswagens designspråk. Ratt, seter, girspak og mange overflater er nytt, og til tross for at mange paneler lages av plast, finner vi skinn og metall på de stedene det merkes best. I dashbordet finnes det ikke lenger tradisjonelle instrumenter; disse er byttet ut til fordel for en skarp og tydelig skjerm der informasjonen som vises kan tilpasses etter behov. Infotainmentskjermen i midtkonsollen er også ny, og støtte for Apple CarPlay og Android Auto er på plass.

Nytt er det imidlertid ikke at Volkswagen leverer T-Cross med utmerkede tilpasningsmuligheter for både fører og passasjerer. Setene for eksempel, i likhet med teleskopjusteringen i rattet, er laget for lange mennesker. Videre kan baksetene skyves frem og tilbake, slik at beinplassen kan byttes i bagasjeplass (og vice versa). Imponerende er det uansett, at bagasjerommet måler 380 liter, selv med baksetene i bakerste posisjon.

I Norge leveres Volkswagen T-Cross for øyeblikket med én drivlinje. Denne tresylindrede bensinmotoren måler ikke mer enn 1 liter, men produserer 115 hestekrefter og 200 newtonmeter over mesteparten av turtallsregisteret takket være en smart liten turbolader. Egenvekten ligger på riktig side av 1200 kilo, og 0-100 tar omlag 10 sekunder. På veien oppleves bilen som kvikk og lettkjørt, og så lenge turtallet holdes lavt går motoren nærmest lydløst (ikke at motorduren er plagsom naturligvis; vi synes faktisk tre sylindre ofte høres artigere ut enn fire).

Bilen leveres som standard med 7-trinns DSG-automatgir, og tilbys i tre utstyrsnivåer. Automatisk nødbrems, filholder, bakkestarthjelp, blindsonevarsling og mye mer sørger for at også T-Cross får fem av fem mulige stjerner i EuroNCAP. Adaptive LED-lys, nøkkelfri start og større felger er blant det som inngår i de høyere utstyrsnivåene.

Over det hele har vi lite å utsette på Volkswagen T-Cross. Den ser bra ut, har mer plass en alt annet på samme størrelse, og leveres med et vell av brukervennlig og gjennomtenkt funksjonalitet. For de som ikke har behov for elbil riktig enda, vil dette være et godt kjøp for veldig mange.

Mobile tilbyr Volkswagen hos våre avdelinger Mobile Hokksund og Mobile Ljosland. Ta kontakt for oppdatert informasjon om priser, utstyrspakker og leveringsmuligheter, eller for å avtale en prøvekjøring.

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):