TEST: Opel Ampera-e

Veien mellom Oslo og Trondheim er 500 kilometer lang. Er det mulig å kjøre fra den ene enden til den andre med bare én lading underveis? Vi har sjekket hvordan Opel Ampera-e klarer seg på langdistanseløp.

Denne bilen er resultatet av fem lange år med utviklingsarbeid, og er bygget fra bunnen av for å fungere 100% elektrisk. Med 423 kilometer WLTP-rekkevidde kan den faktisk fungere som familiebil, og selv de som reiser langt kan la seg friste av det oppmuntrende rekkeviddetallet. Men, som mange allerede har fått erfare, er det ikke alltid like enkelt å forstå hvor disse tallene kommer fra. De kommer i hvert fall ikke fra den verden nordmenn flest lever i, med piggdekk, minusgrader, fjelloverganger og tilhengere. Som en av få småbiler med svært god oppgitt rekkevidde, befinner Opel Ampera-e seg i en særstilling når det gjelder dette. Hvor langt kan du egentlig kjøre før rekkeviddeangsten setter inn? Hvordan påvirkes bilen egentlig av aktivt klimaanlegg, høy motorveifart og kupert terreng? Vi har kjørt drøyt 1000 kilometer elbil for å finne svarene.

Først er det likevel verdt å nevne litt om selve bilen. Opel Ampera-e er først og fremst en amerikansk elbil som produseres i et samarbeid der General Motors står for karosseri, interiør og mekanikk, og der LG har utviklet batteriene, motoren og mye av elektronikken. Bilen bygges i Michigan i USA, og for eksemplarene som blir i hjemmemarkedet blir modellen markedsført som Chevrolet Bolt. At bilene som sendes til Europa får Opel-merker har mye med å gjøre at nettopp Opel, da bilen ble lansert, var eid av GM i likhet med Chevrolet. Dette er også mye av grunnen til de leveringsutfordringene som kom da Opel ble kjøpt opp av franske PSA, en konkurrent av GM. Nå ser det riktignok ut til at denne konflikten er løst, og for norske kunder er det ikke lenger noen lang ventetid å snakke om for Ampera-e. Mange steder kan biler leveres allerede denne sommeren. Det gir bilen et realt fortrinn mot f.eks. Hyundai Kona EV, der antatt leveringstid for nye kunder fortsatt strekker seg mer enn et år fremover i tid.

At Ampera-e er et slikt samarbeidsprosjekt er likevel ikke noe som merkes på turen vår. Førsteinntrykket fra førersetet er bra, og det er god plass i alle retninger. Vi oppdager fort at det lave panseret, sammen med en stor frontrute, gjør at sittestillingen oppleves som langt høyere enn det som faktisk er tilfelle. Både fjærene og servostyringen innbyr til avslappet kjøring. På veien oppleves kupeen som svært rolig, og selv på grov motorveiasfalt er hjulstøyen aldri irriterende. At Opel Ampera-e med over 200 elektriske hestekrefter kan kjøre fra det aller meste, er forbausende enkelt å glemme. Egenvekten på over 1600kg har sannsynligvis noe med saken å gjøre.

Så var det dette med rekkevidden da. På vei oppover valgte vi å kjøre gjennom Østerdalen med eneste ladestopp ved Tiur’n kro på Koppang. (230 km fra start) Med 50kW likestrøm fra Fortum tok seansen i underkant av en time, og selv med flittig bruk av forbikjøringsfeltet på veien oppover var det en god tredjedel igjen på batteriet da vi kom frem. Videre opp til Trondheim var tempoet naturligvis noe lavere, men selv med skikkelig regnvær og mye torden var batteriet nær halvfullt da vi trillet stille forbi Nidarosdomen, og inn i Midtbyen. På veien tilbake gikk ferden langs E6 om Dovre, der en time på IONITY-laderne i sentrum gjorde resten av turen veldig enkel. Underveis opplevde vi ikke en eneste situasjon der den elektriske drivlinjen var en utfordring, og det var aldri mindre enn 25% gjenværende kapasitet på batteriet. For oss er det bevis nok for at rekkevidden, når den blir så god som dette, ikke lenger er noen unnskyldning for å velge bort en elbil.

Mobile tilbyr Opel hos mange av våre avdelinger. Vi ber deg ta kontakt med en av disse for å lære mer om Ampera-e. Bilen koster per 17/6 rett i underkant av 370.000kr, inkludert alt ekstrautstyr. Vi ber deg likevel høre med din lokale Mobile-forhandler for oppdaterte og nøyaktige tall.

PS: Nå har vi faktisk også kampanje på Ampera-e, denne finner du her!

Tekst og alle foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):