TEST: Opel Ampera-e

Veien mellom Oslo og Trondheim er 500 kilometer lang. Er det mulig å kjøre fra den ene enden til den andre med bare én lading underveis? Vi har sjekket hvordan Opel Ampera-e klarer seg på langdistanseløp.

Denne bilen er resultatet av fem lange år med utviklingsarbeid, og er bygget fra bunnen av for å fungere 100% elektrisk. Med 423 kilometer WLTP-rekkevidde kan den faktisk fungere som familiebil, og selv de som reiser langt kan la seg friste av det oppmuntrende rekkeviddetallet. Men, som mange allerede har fått erfare, er det ikke alltid like enkelt å forstå hvor disse tallene kommer fra. De kommer i hvert fall ikke fra den verden nordmenn flest lever i, med piggdekk, minusgrader, fjelloverganger og tilhengere. Som en av få småbiler med svært god oppgitt rekkevidde, befinner Opel Ampera-e seg i en særstilling når det gjelder dette. Hvor langt kan du egentlig kjøre før rekkeviddeangsten setter inn? Hvordan påvirkes bilen egentlig av aktivt klimaanlegg, høy motorveifart og kupert terreng? Vi har kjørt drøyt 1000 kilometer elbil for å finne svarene.

Først er det likevel verdt å nevne litt om selve bilen. Førsteinntrykket fra førersetet er bra, og det er god plass i alle retninger. Vi oppdager fort at det lave panseret, sammen med en stor frontrute, gjør at sittestillingen oppleves som langt høyere enn det som faktisk er tilfelle. Både fjærene og servostyringen innbyr til avslappet kjøring. På veien oppleves kupeen som svært rolig, og selv på grov motorveiasfalt er hjulstøyen aldri irriterende. Dette er imponerende i en bil med over 200 hestekrefter, og som med lavt tyngdepunkt og stort dreimoment vil kunne kjøre fra det aller meste en får øye på underveis.

På vei oppover valgte vi å kjøre gjennom Østerdalen med eneste ladestopp ved Tiur’n kro på Koppang. (230 km fra start) Med 50kW likestrøm fra Fortum tok seansen i underkant av en time, og selv med flittig bruk av forbikjøringsfeltet på veien oppover var det en god tredjedel igjen på batteriet da vi kom frem. Videre opp til Trondheim var tempoet naturligvis noe lavere, men selv med skikkelig regnvær og mye torden var batteriet nær halvfullt da vi trillet stille inn i Midtbyen. Dette er intet mindre enn imponerende, og vi legger ikke skjul på at bilen sannsynligvis hadde greid både 300 og 350 uten problemer.

På veien tilbake gikk ferden langs E6 om Dovre, der en time på IONITY-laderne i sentrum var nok til å trille hele veien tilbake til startpunktet ved Jernbanetorget i Oslo. Underveis opplevde vi ikke en eneste situasjon der den elektriske drivlinjen var en utfordring, og det var aldri mindre enn 25% gjenværende kapasitet på batteriet. Faktisk er rekkevidden blitt så god, at vi tror en fremtidig test der vi kjører direkte fra Oslo til en annen av storbyene, ikke er for langt unna. Under optimale forhold og en dyktig sjåfør er det sannsynligvis gjennomførbart idag. For oss er det i alle fall ingen tvil, at når rekkevidden blir så god som dette, da er det ikke lenger noen grunn til å velge bort en elbil.

Mobile tilbyr Opel hos mange av våre avdelinger. Vi ber deg ta kontakt med en av disse for å lære mer om Ampera-e. Bilen koster per 17/6 rett i underkant av 370.000kr, inkludert alt ekstrautstyr. Vi ber deg likevel høre med din lokale Mobile-forhandler for oppdaterte og nøyaktige tall.

PS: Nå har vi faktisk også kampanje på Ampera-e, denne finner du her!

Tekst og alle foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):