TEST: Citroën C5 Aircross

Etter at Citroën C6 gikk ut av produksjon for noen år siden, har det vært tynt med større luksusbiler i den franske produsentens portefølje. C5 Aircross ser ut til å kunne snu denne trenden, med svært god kjørekomfort og kvalitetsfølelse i forhold til andre SUV-er med samme størrelse og prislapp.

En av de viktigste trendene for nybilsalget over hele Europa er den økende etterspørselen etter SUV-er. Dette ser ut til å gjelde for nær sagt alle segmenter der høyere bakkeklaring, oversiktligere kjørestilling og mer plass blir stadig viktigere egenskaper. For å møte denne etterspørselen har bilprodusentene de siste årene introdusert en rekke nye modeller, og Citroën er altså intet unntak.

C5 Aircross er flaggskipet til Citroën, og dette er noe designet bærer preg av. Her er det moderne linjer, interessante detaljer og praktisk funksjonalitet overalt. Fronten er kanskje noe av det mest særegne med denne kreasjonen, der hovedlykter og grill er montert sammen. Dette gjør at bilen oppleves som bredere forfra, noe som forsterkes av de tynne LED-lysene og den integrerte logoen.

Denne illusjonen skjuler også det faktum at frontpartiet på C5 Aircross er ganske høyt, dog dette er noe som gjelder de aller fleste SUV-er på denne størrelsen. Langs sidene finner vi de sedvanlige “AirBumps”, en smart og praktisk oppfinnelse som raskt har spredt seg til mange av det franske merkets modeller etter at de debuterte på første generasjon C4 Cactus noen år tilbake. (Vi har testet nyeste variant av denne, klikk her for å lese mer)

På innsiden har Citroën videreført denne tankegangen med diskret eleganse og praktisk brukervennlighet i alle ledd. Det betyr at mesteparten av interiøret er utført i eksklusivt skinn, og at knapper og brytere har en gjennomført god kvalitetsfølelse. Vi legger merke til at skinnet her faktisk leveres i andre farger enn svart (en mørk brunfarge i dette tilfellet), noe en ikke kan forvente i denne prisklassen. Det betyr også at takhøyden er god både foran og bak, delvis på grunn av et stort panoramasoltak.

Dashbord og midtkonsoll fremstår som ryddige og funsjonelle, da mange funksjoner betjenes gjennom infotainmentskjermen. Dette inkluderer blant annet klimaanlegget, noe som gjør behovet for fysiske knapper og hjul langt mindre. Sjåføren vil også legge merke til at også instrumentpanelet har blitt virtuelt, slik at informasjonen som vises kan tilpasses kjøresituasjonen. Eksempelvis kan turtelleren gjerne erstattes med navigasjonsanvisninger i uoversiktlige bygater, eller kjørecomputeren med autopilot-funksjonalitet på motorvei.

Systemet ser i det hele tatt ganske så lekkert ut, og vi er glade for at bilen fortsatt oppleves som enkel og behagelig, til tross for all teknikken. Bagasjerommet måler i største konfigurasjon 720 liter, og de tre baksetene i full bredde kan alle slås ned og justeres etter behov.

Motoren i vår testbil er utstyrt med en 180-hestekrefters bensinmotor på 1,6 liter. Denne yter 250Nm fra 1.650 omdreininger, og oppgis med et blandet forbruk på 0,57 liter/mil. Vår testbil hadde også en automatgirkasse med åtte trinn. Vi opplever at dette er en god kombinasjon, og at motoren er kvikk og turtallsvillig når dette trengs, men behagelig stille ellers.

Kjørekomforten her er utmerket takket være “Progressive Hydraulic Cushions”, en egenutviklet teknologi som skal gjenskape noe av den uvirkelige komforten Citroën kunne tilby i mange av deres eldre modeller. (Hydropneumatisk fjæring debuterte i Citroën DS anno 1955, en svært avansert bil for sin tid)

Da dette er en forholdsvis høy bil egner ikke C5 Aircross seg spesielt godt for aggressive svingmanøvre eller krappe svinger, enda understyringen og krengingen du møtes med er både forutsigbar og trygg. Samtidig gjør denne bakkeklaringen, sammen med “Grip Control”-systemet, at bilen klarer seg langt bedre på krevende underlag enn sportsbiler flest, selv om det kun er trekk på hjulene foran.

Mobile tilbyr Citroën hos en rekke av våre avdelinger. Vi ber deg ta kontakt med en avdeling nær deg for informasjon om priser, da disse er avhengig av utstyrsnivå, motorvalg, girkasse, osv. Bilen er klar for levering nå, og vi anbefaler deg å avtale en prøvekjøring om du skulle være interessert. For, romfølelsen og komforten denne bilen kan tilby bør virkelig oppleves.

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):