Citroën feirer 100 år på bilmessen i Genève

Etter å ha blitt tildelt prisen for “Årets mest kreative stand” på en av de aller viktigste bilmessene, er det ingen tvil om at den franske hundreåringen har en lys fremtid foran seg.

Samtidig er det verdt å nevne noe av det som har skjedd siden André Citroën i 1919 bestemte seg for å la våpenfabrikken hans produsere biler, etter at markedet for førstnevnte sviktet etter slutten av første verdenskrig. Etter debuten med Type A, har bilmerket stått for en rekke tekniske nyvinninger som har vært med på å definere hva vi ser på som moderne og framtidsrettet i nye biler. Traction Avant for eksempel, var første masseproduserte bil med forhjulsdrift og et integrert “monocoque” chassis. 2CV viste gjennom hele 42 år i produksjon hvordan et enkelt men pålitelig design kan være både komfortabelt og praktisk, uten å måtte koste en formue. DS var en revolusjon innen kjørekomfort, med et helt unikt hydropneumatisk støtdempersystem som senere ville bli lisensiert og brukt av bl.a. Rolls Royce og Mercede-Benz i sine mest eksklusive modeller. Med en historie full av både suksess og fiasko, er det derfor veldig interessant å følge med på hva som blir det neste. Dét er hva Citroën viser oss nå, 100 år etter at reisen begynte.

“Ami One Concept”, ser ut til å være del av den fremtiden. Som en idé om hvordan personlig mobilitet kan fungere, viser bilprodusenten hva de ser for seg i tiden som kommer. Ideen utforsker hvordan forholdet vårt til bilen som transportmiddel kommer til å forandre seg drastisk de neste årene. Tanken om at vi eier vår egen bil er på vei ut, og vi må forberede oss mentalt på en tid der bilen istedet inngår i et langt mer helhetlig transportsystem. Et system du har tilgang til gjennom telefonen, og som frakter deg både raskere og rimeligere fra A til B enn noe som er mulig idag. Dette er noe som kommer til å forandre måten vi lever på, og hvordan vi ser på det å reise.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn