En (r)evolusjon i rødt

Og, den handler ikke bare om utseendet og den iøynefallende fargen. Mazda 3 skiller seg kraftig fra sine konkurrenter teknisk så vel som kosmetisk, og nettopp dét er kanskje dens aller viktigste fortrinn.

Utseendemessig er Mazda 3 både gjennomtenkt og elegant. Designet gir assosiasjoner til andre medlemmer i merkets portefølje, særlig til nyere modeller som CX-5. Bakfra er det også likheter, særlig de kraftige C-stolpene og en særegen taklinje gir bilen en egen framtoning. I våre øyne ser det hele veldig tidsriktig og moderne ut, med detaljer og linjer som får bilen til å føles langt mer kostbar enn det den faktisk kommer til å bli.

Det er likevel på innsiden hvor det har blitt gjort mest. Interiøret skal ha fått et skikkelig kvalitetsløft, og en ny infotainment-skjerm er blitt plassert på dashboardet. Under panseret vil det for aller første gang i en produksjonsbil være mulig å installere en bensinmotor med kompresjonstenning, sammen med et såkalt mild-hybrid-system som skal kunne gjenvinne bremseenergi og senke drivstofforbruket ytterligere. Tanken er å kunne oppnå forbrukstall på linje med de gjerrigste dieselmaskinene, uten bakdelene disse vanligvis fører med seg.

Ellers er det verdt å nevne at Mazda 3 nå også blir tilgjengelig med firehjulstrekk, og at modellen vil produseres som både kombi og sedan. Legg også merke til at den nye motorteknologien (SkyActiv X) ikke er klar før til sommeren, og at bilen på grunn av dette vil komme med en modifisert utgave av dagens drivlinje i første omgang. Vi vil gjennomgå alt dette i mer detalj når vi vet mer, og i mellomtiden ser vi fram til noe så sjeldent som en ny, innovativ, spennende og rimelig familiebil som faktisk er bygget helt fra bunn av.

Mobile tilbyr Mazda hos en rekke av våre avdelinger. Ta kontakt med en nær deg for informasjon om pris, samt levering og utstyrsalternativer.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):