TEST: Hyundai Kona EV

Ingen over, ingen ved siden av. At denne bilen kan kjøpes avgiftsfritt er intet mindre enn en gavepakke, for Hyundai Kona EV er kanskje den første elbilen som ville kunne danket ut sine bensindrevne konkurrenter, selv uten elbil-fordeler.

For mange kan nok dette være den aller mest aktuelle bilen her hos Mobile i 2019. Tusenvis sitter allerede og venter på sin Hyundai Kona EV, og mange flere har vist stor interesse for denne lille, store elbilen. Mye av interessen kommer utvilsomt på grunn av det imponerende rekkeviddetallet. Samtidig må det sies at dette faktisk er en imponerende god bil tvers gjennom, med komfort, utstyr og ytelser en skal slite med å finne andre steder uten et prispåslag i hundretusenkronersklassen.

Så, hvor langt triller en elektrisk Kona EV mellom hvert ladestopp? Vel, det kommer an på en hel rekke ulike ting. Alt fra utetemperatur og lufttrykk i dekkene, til hastighet og høydeforskjeller underveis har stor innvirkning på energiforbruket, og dermed også rekkevidden. Ifølge den altfor optimistiske NEDC-målemetoden er tallet 546 kilometer, mens den mer realistiske WLTP-testen oppgir 449. Den enda mer realistiske målemetoden som brukes i USA oppgir 415 kilometer som rekkevidde.

Etter vår egen erfaring stemmer sistnevnte godt med virkeligheten, slik at 400 reelle kilometer er uproblematisk på sommerføre. Om vinteren ligger tallet nærmere 350, men dette er alikevel godt nok til at det ikke betyr stort i praksis. Eksempelvis velger de aller fleste å legge inn minst ett stopp på turen mellom Oslo og Stavanger, uavhengig av bilen. Med dagens hurtigladere og 50kW trenger Kona omtrent en time med påfyll her; når nye stasjoner med høyere effekt kommer på plass vil en drøy halvtime være nok. Sannsynligvis vil passasjerene be om en pause før bilen gjør det, og det er imponerende i en elbil som koster mindre enn 350.000 kroner.

Videre har Kona EV kjøreegenskaper som overgår det meste i sin klasse. Med over 200 hestekrefter og 395Nm dreimoment fra stillestående har den mye mer å gi enn det som behøves på norske veier. Alt dette leveres selvsagt helt lydløst, noe som får det hele til å føles uanstrengt og avslappet på en helt annen måte enn i en bil med forbrenningsmotor. Som en følge av alle batteriene i gulvet veier Hyundai Kona EV faktisk like mye som en over fem meter lang Jaguar XJ hvis det sitter noen i passasjersetet, noe som i denne sammenhengen er en god ting. Det gir bilen en myk og behagelig oppførsel over fartshumper og dårlig vedlikeholdt vei, i tillegg til en helt utmerket stabilitet takket være det lave tyngdepunktet.

På innsiden er det lite som forteller at dette er en elektrisk bil. Førermiljøet er enkelt, og de fleste funksjoner betjenes gjennom den trykkfølsomme infotainment-skjermen. Her er det ikke engang noen girspak (strengt talt er det ingen girkasse heller); fire knapper har fått samme oppgave. Materialbruken gir en god kvalitetsfølelse med skinn- og metalloverflater der det merkes best, og setene i vår testbil var utstyrt med både varme og ventilering foran. Bagasjerommet måler 332 liter, noe som er sammenlignbart med f.eks. Citroën C4 Cactus som vi skrev om ifjor høst.

Helhetsinntrykket her er svært godt, og vi legger merke til Hyundai har gitt Kona EV flere påkostede designelementer den deler med hydrogendrevne NEXO. Begge disse må tross alt gjøres attraktive for kunder i andre land også, der bensin- og dieseldrevne konkurrenter ofte koster vesentlig mindre enn hva de gjør her. Det er nok mye av grunnen til at Kona oppleves som gjennomført mer eksklusiv enn det den norske prislappen skulle tilsi.

Mobile tilbyr Hyundai Kona hos en rekke av våre forhandlere, og da denne saken ble publisert var forventet levering for nye bestillinger anslått til andre halvdel av 2020. Vi minner utålmodige lesere på at vi har en rekke andre modeller det også er verdt å ta en kikk på, f.eks. Nissan Leaf som kan fås langt raskere. Forøvrig leveres Hyundai Kona også med bensinmotor. Som alltid får du oppdatert informasjon og god hjelp ved å ta kontakt med en av våre avdelinger.

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):