TEST: Citroën C4 Cactus

Virkelig god kjørekomfort er sjelden kost i nye biler nå for tiden, uansett prisklasse. At nye Citroën C4 Cactus klarer å levere nettopp dette i en pakke som koster mindre enn 300.000kr gjør bilen til en sårt tiltrengt fargeklatt i kompakt-SUV-segmentet.

For, dette sjiktet i SUVenes verden er ikke velsignet med mange morsomme, stilige modeller. Ofte lider både kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse som en følge av både høyt karosseri, og et stramt produksjonsbudsjett. Disse bensinfyrte farkostene må jo betale full engangsavgift, slik at en betydelig andel av kjøpesummen ikke går med til å gjøre bilen bedre i det hele tatt, i motsetning til hva som er tilfelle i en elbil. Samtidig finnes det lyspunkter, og nye Citroën C4 Cactus er et av dem.

Mye av det som avgjør hvordan en bil oppleves, er utseendet. (Noe som er paradoksalt nok i seg selv, i og med at vi tilbringer det aller meste av tiden på innsiden av bilene vi selv eier.) Her har Citroën gitt C4 Cactus en klar og tydelig familielikhet med merkets øvrige modeller, noe den brede fronten og de delte hovedlyktene er et uttrykk for. Samtidig har bilen beholdt mye av særpreget fra første generasjon Cactus, og vi finner fortsatt de unike og veldig lure støtdemperne “AirBumps” på dørene. Bilen kommer som standard med 17-tommers aluminiumsfelger, noe som passer bilen godt.

Samtidig ber vi de som måtte vurdere å skaffe seg en C4 Cactus, om å tenke nøye igjennom de ulike fargene den leveres med. Vår testbil var det Citroën kaller “Émeraude Bleue”, en veldig moderne og pen blågrønn farge som tar seg godt ut sammen med de svarte og hvite detaljene rundt vinduer og lykter. Fargen får bilen til å skille seg ut, og gir den mye mer særpreg enn det den ellers ville hatt som enten svart eller hvit.

Det er godt å være inne i C4 Cactus. Interiøret oppleves luftig og avslappet, godt hjulpet av det store glasstaket og de ryddige flatene på dashbordet. Instrumentpanel og infotainmentskjerm er lettleste, og det digitale speedometeret gir bilen et litt futuristisk preg, uten å forstyrre. Videre er setene i C4 uvanlig myke, og det er enkelt å finne en god kjøreposisjon. Sittestillingen gir god oversikt i alle retninger, selv om bilen i seg selv egentlig ikke er spesielt høyreist. Over det hele mener vi Citroën har gjort en god jobb i å bruke kvalitetsmaterialer der det merkes best, og gi interiøret et stilsikkert, moderne og harmonisk preg.

Denne tilbakelente atmosfæren gjenspeiles tydelig i måten bilen oppfører seg på veien. Den 3-sylindrede bensinmotoren i vår testbil gjorde en god jobb både i by og på landevei, og med 1,2L har den et oppgitt forbruk på 5,1L/100km. Denne var riktignok utstyrt med en 6-trinns automatgirkasse; som 5-trinns manuell er forbrukstallet på 4,6L/100km. Bagasjerommet måler 358 liter; 1 170 hvis baksetene er lagt ned. Med en lengde på kun 416cm er bilen 11 centimeter kortere enn nyeste generasjon Volkswagen Golf, og hele 32cm kortere enn Nissan Leaf. (Vi har prøvekjørt disse også; trykk på navnene for å lese mer om dem.)

På veien glir vår C4 Cactus elegant over både fartshumper og telehiv, takket være ikke bare setene som nevnt tidligere, men også Citroën sin nye støtdemper-teknologi de kaller “Progressive Hydraulic Cushions”. Denne myke fjæringen, sammen med svært lett elektrisk servostyring, gjør at C4 Cactus ikke kommer til å sette noen rekorder rundt nordsløyfa i Nürburg med det første, men det har aldri vært poenget heller. Denne bilen er laget for å være enkel å manøvrere i byen, god å kjøre langt med, og langt bedre å se på enn de fleste andre biler i samme størrelse og prisklasse. Og det får den til bedre enn de fleste.

Vi tilbyr Citroën hos en rekke av våre forhandlere, og ber deg ta kontakt med en nær deg for å få mer informasjon om priser og utstyrsnivåer, eller for å avtale en prøvekjøring.

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):