TEST: Honda HR-V

Som regel finner man det mest interessante i en bil foran, under panseret. I Honda sin minste SUV er det faktisk motsatt, for her er det romsligheten i kupeen og bagasjeplassen bak som står i hovedrollene.

Det vil si, det er ikke noe i veien med den 1,5 liter store bensinmotoren på snaut 130 hestekrefter, poenget er at den sannsynligvis ikke vil være grunnen til at noen kommer til å kjøpe Honda HR-V. Det er det de smarte og innovative løsningene innvendig kommer til å være. Her er det nemlig hele 393 liter i bagasjerommet med baksetene oppslått, og 1.456 med baksetene slått ned, målt til taket. I tillegg er det mulig å slå ned passasjersetet foran, slik at de aller lengste tingene også får plass. (2,45 meter, hvis noen lurer) Det hele er egentlig ganske imponerende for en bil på denne størrelsen.

Dette er mulig på grunn av flere smarte avgjørelser i designprosessen. For eksempel har den en enkel torsjonsaksel bak, noe som tar mindre plass en andre, mer sofistikerte støtdemper-design. Honda har også flyttet drivstofftanken til under forsetene. Alt dette er med på å gjøre kupeen romsligere uten at bilen vokser utvendig, der lengden og bredden er målt til henholdsvis 429 og 177 centimeter.

Førermiljøet er også preget av denne tankegangen. Her er alt ryddig og enkelt plassert, og det er enkelt å finne seg godt tilrette. Setene er myke, takhøyden er god, og det er mange steder å legge fra seg en telefon, et par solbriller, en kaffekopp, og så videre. Kjørekomforten er god, og motoren i vår testbil hadde tilstrekkelig med krefter til både bykjøring og motorvei. Denne var også utstyrt med Honda sin CVT-girkasse (Continuously Variable Transmission), som justerer utvekslingsforholdet i girkassen trinnløst etter behov. (saken fortsetter)

Dette med girkasser og motorvalg er nok litt smak og behag, og mange vil sette pris på hvordan motoren med CVT legger seg på best mulige turtall, uten å måtte skifte gir som i en tradisjonell girkasse. Andre vil heller velge den brukervennlige og lettsjaltede manuelle girkassen, som gir deg mer kontroll på motorens turtall i bytte mot CVT-ens trinnløse virkemåte. HR-V fåes også med en 1,6-liters dieselmotor med 120 hestekrefter; denne kommer kun med den manuelle girkassen.

Dette er altså en bil for deg som ønsker en bil som er liten utenpå, men stor inni. Den kommer i tre utstyrsnivåer, hvor det laveste (Comfort) har en startpris på vel under 300.000kr, og hvor de høyeste (Elegance og Executive) kommer med bl.a. automatisk trafikkskiltgjenkjenning, filholder-assistent, LED-kjørelys, ryggekamera samt nøkkelfri sentrallås og start. Det gjør denne bilen gunstig i forhold til konkurrentene i segmentet, men også et godt alternativ til andre biler i samme størrelse. Honda Civic, for eksempel, er 452 centimeter lang, men har liknende bagasjeplass i en lavere og mer langstrakt innpakning. (Les vår test av denne her)

Som alltid ber vi deg ta kontakt med en av våre Honda-forhandlere om du lurer på noe!

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):