TEST: Volkswagen e-Golf

Verdens mest ikoniske bil er et svært vanlig syn på veien, også i batterielektrisk utgave. Det er kanskje heller ikke så rart siden det, stort sett, er alt som skiller denne fra en hvilken som helst annen Volkswagen Golf.

Designet på e-Golf er altså noe de fleste har stiftet bekjentskap med allerede, og med unntak av noen små dekorlister og modellnavnet på bakluken er det aller meste likt. Dette ser rett og slett ut som en 7. generasjons Golf, og selv om bilen virkelig ikke skiller seg ut i mengden, er det fordelaktig for f.eks. videresalg på bruktmarkedet. Dette er fremfor alt en pen og elegant bil som passer inn overalt, og som de aller fleste har sett før. I motsetning til mange andre gjør den ikke et nummer ut av å være elektrisk, og det liker vi.

Men, som mange av leserne allerede vet, er det denne enkle forskjellen som gjør bilen til en helt annen. De åpenbare forskjellene har med motorytelsen å gjøre, som jo er ganske annerledes bensin- og dieselfyrte farkoster i denne prisklassen. Gassresponsen i e-Golf er umiddelbar, og — takket være fraværet av girskift — fullstendig silkemyk. Med 100kW (136hk) effekt har bilen store kraftreserver i vanlig bykjøring, og oppleves som uanstrengt og avslappet selv under belastning på motorvei. Dette er kjøreegenskaper svært få biler med forbrenningsmotor kan overgå, og selv med en vekt på over halvannet tonn oppleves bilen langt sterkere enn tallene skulle tilsi.

Samtidig, som med de aller fleste biler, kommer ikke mange som kjøper e-Golf være altfor opptatt av 0 til 100-tider eller toppfart. De fleste kommer til å være opptatt av rekkevidden, og om den nye batteripakken på 35,8kWt (brutto) evner å beholde kapasiteten, selv når sommervarmen for lengst er borte. Etter vår erfaring og testkjøring oppgir bilen en forventet rekkevidde på ca. 270km med fulladet batteri, og selv med en litt tung høyrefot og en del motorvei greide vår testbil snaut 20 mil før det virtuelle instrumentpanelet konstaterte at batteriet var flatt. Vi anslår at den brukbare rekkevidden ligger mellom 20-25 mil, avhengig av kjørestil. (Volkswagen har en kalkulator som kan finne ut dette for deg her) Dette ble gjort i regnvær og 15 plussgrader, så rekkevidden om vinteren vil nok være noe lavere.

Interiøret her blir heller ingen stor overraskelse for de fleste, selv om kvalitetsfølelsen ligger flere knepp over normalen for elbiler. Knapper og brytere føles solide, og setene er gode å sitte i, også for lange mennesker. (Dette med korte sitteputer er faktisk et problem i mange kompaktbiler.) Vi legger merke til at bagasjerommet har flatt gulv, selv når baksetene er slått ned. Testbilen vår var utstyrt med en 9-tommers infotainmentskjerm med DAB+, navigasjon og støtte for Apple CarPlay/Android Auto, samt mulighet for trådløs Qi-lading av telefonen. Vi setter pris på at Volkswagen har greid å holde førermiljøet såpass rent og ryddig; det er nemlig en kunst å kunne bygge en bil der funksjonaliteten er der når den trengs, uten å gjøre bilen vanskeligere å bruke.

Og apropos funksjonalitet: E-Golf er full av nye og innovative teknologier, der adaptiv cruise-kontroll, filskifteassistent, skiltassistent, blindsoneassistent, parkeringshjelp- og sensorer samt automatisk nødbrems og ryggekamera er noen av de viktigste. Et rikt og balansert lydbilde fås av et lydanlegg fra Dynaudio, og alt lys kommer fra strømsparende og lyssterke dioder. Kort fortalt er dette sannsynligvis den beste elektriske totalpakken som er å få kjøpt, ihvertfall til denne prisen.

Mobile selger e-Golf fra våre avdelinger i Hokksund og Kongsberg (klikk på navnet for mer info), og vi svarer gjerne på spørsmål angående utstyr, pris, levering osv. Hvis du er interessert i å kjøre elektrisk vurderer du også kanskje Nissan Leaf, som vi har prøvekjørt her. Uansett ber vi deg ta kontakt for å avtale en prøvekjøring, for opplevelsen av å kjøre elektrisk burde virkelig oppleves.

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):