Insignia GSi: En litt annerledes Opel

For første gang siden 2010 har Opel valgt å bruke “GSi”-navnet på en av modellene deres. Det pleier å bety større motorer, et sportslig utseende og mer kjøreglede i et folkelig og praktisk design. Til høsten kommer Opel Insignia GSi til Norge, og allerede nå ser vi at denne bilen har alle ingrediensene som skal til for å bli en rask, morsom og litt særegen “Hot Hatch”.

Ideen om å lage en familiebil som oppfører seg som en sportsbil, er ikke ny. Det er faktisk noe de fleste store bilprodusentene tilbyr i en eller annen form, hvorav samtlige har en fiffig forkortelse de bruker for å vise oss at nettopp denne bilen er litt annerledes. Mange vil nok dra kjensel på uttrykk som GTI, RS, ST, M, AMG, N eller R, men i dette tilfellet snakker vi altså om “GSi”, eller Grand Sport injection, som det opprinnelig stod for. Og, som seg hør og bør har Opel gjort mye for å gi nykommeren det lille ekstra.

En 2-liters dieselmotor med 210 hestekrefter leveres med Opel Insignia GSi. Denne sender hele 480 newtonmeter fra 1.500 omdreininger gjennom en automatkasse med åtte gir. Bilen er firehjulsdrevet, og bruker en helt spesiell “Twinster”-differensial slik at kreftene fordeles mellom hvert enkelt hjul på best mulig måte. Apropos hjul: Disse er utstyrt med Michelin Pilot Sport 4S-dekk og 20-tommers felger som skal være halvannen kilo lettere enn tidligere, dette for å minimere uavfjæret vekt. Bremser fra Brembo med 4-stemplede calipere og skiver på 345 mm er også med.

Utenpå er det også en del som gjør at Insignia GSi skiller seg ut. Alle krom-detaljer er byttet ut med pianosort, for eksempel. Bilen er også en centimeter lavere enn før, og nye luftinntak foran er med på å gi bilen et ekstra sportslig uttrykk. Støtfangeren bak er også ny, og sedanutgaven er utstyrt med en helt ny spoiler.

Opel Insignia GSi er med andre ord en veldig spennende og litt annerledes bil for Opel, og det er mye vi ikke engang har nevnt her, som er nytt. De egenutviklede racing-stolene med varme, kjøling og massajefunksjon i en pakke på bare 26 kilo er et godt eksempel. Bilen kommer til Norge i løpet av høsten, og som om alltid ber vi deg ta kontakt med en Mobile-forhandler nær deg for å få mer informasjon om leveringstid, priser og så videre. Vi hjelper deg gjerne!

Tekst: Tom-Erik L Monsrud, Foto: Opel

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):