Følg vår langtest!

Denne sommeren kjører vi en Hyundai Ioniq plug-in gjennom Europa.

Planen er å reise gjennom Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Sveits, Liechtenstein før Italia, og gjennom Frankrike, Luxembourg, Belgia og Nederland på vei tilbake. Målet er å finne ut hvordan en ladbar hybrid fungerer på langtur, og kanskje noe av det som er verdt å se underveis. Vi håper at du er interessert i å følge ferden vår på vår facebook-side, hvor vi vil legge ut bilder og oppdateringer om det som skjer. På vår facebook-side kommer vi også til å svare på spørsmål du måtte ha om det å kjøre ladbar hybridbil på langtur, etc.

Gå inn på https://www.facebook.com/pg/langtesten2018 for å lese mer!

Til kontinentet

25. juni, Hannover

Og da var vi igang! Første transportetappe vel overstått, og 1000km har funnet veien inn i triptelleren. Vi kan melde om svært gode kjøreforhold, god flyt i trafikken, og ingen tekniske utfordringer. Motorveistrekkene har faktisk gått bedre enn vi hadde ventet, og Ioniq-en trives godt både i høy hastighet, og i køkjøring. Vi legger for eksempel merke til hvordan sjettegiret i dobbeltkløtsj-automatkassen er høyere enn på mange andre biler, og at motoren stort sett ligger under 2.000 omdreininger. Hybridsystemet skinner spesielt godt i typisk stopp-start-trafikk, hvor elmotoren i stor grad kan jobbe alene. Imorgen drar vi gjennom bl.a. Tyskland og Sveits; mer info om forbruk og ytelse på motorvei kommer da!

Gjennvinnbar moro

26. juni, Rochetta Belbo

Mange vil nok være enig i at denne delen av Europa er mer innholdsrik og morsom å kjøre gjennom, enn gårsdagens etappe. Her preges turen av høye fartsgrenser, høye fjell, og høye temperaturer. Dette med temperatur og varme er faktisk veldig interessant i en hybridbil, noe vi fikk merke på alvor da vi klatret til over 2.000 meter over havet gjennom San Bernadino-passet i Sveits. På vei opp fungerer Ioniq som en helt vanlig bil, med god svingradius og kraftreserve gjennom de mange hårnålssvingene. Men, på vei ned igjen er ting annerledes. Da lader den nemlig batteriet med kraft fra hjulene, slik at en stor andel av energien vi brukte på vei opp, blir lagt tilbake i batteriet. Fra vi var på toppen, til vi nådde dalbunnen på den andre siden, hadde batteriet gått fra 15% til 60% lading. Det er nok til å kjøre ca. 20 kilometer på flatmark, og som en bonus er problemet med overoppheting helt borte siden du mesteparten av tiden ikke bruker friksjonsbremsene i det hele tatt. Dette, i kombinasjon med rekkevidden og fleksibiliteten til bensinmotoren, er noe av det som gjør Ioniq som plug-in hybrid til en svært god allrounder.

Italia

27. juni, Rochetta Belbo

Dette er virkelig et flott område å bruke bilen til å utforske. Det går smale, svingete og veldig morsomme veier nær sagt overalt, og du går aldri lei av å se ut av vinduet. Motorveiene holder en høy standard, og selv om italienerne fortsatt holder et høyere tempo enn vi gjør, har forskjellen blitt langt mindre de siste årene. Noe av dette kan tilskrives et utall fotobokser i ulike farger og fasonger du ofte finner i landsbyer og småsteder, men også et omfattende nettverk av kameraer som regner ut gjennomsnittsfart på bilene langs motorveien. På småveiene synes vi Ioniq liker seg best i sport-modus, der begge motorer samarbeider for å gi bedre gassrespons, og styringen er noe tyngre. Da er det også mulig å velge gir selv med hendler på rattet. Resultatet er en morsom kjøreopplevelse, og selv med økonomidekk sitter Ioniq godt i svingene. Dog ble ikke bensinforbruket særlig lavt med denne kjøringen, men det er heller ikke poenget de få gangene man bruker bilen på denne måten. Til de som lurer fikk vi et gjennomsnittsforbruk på 5L / 100km sammenlagt fra Norge til Italia, men husk at dette er uten å lade batteriet nevneverdig, uten å sinke trafikken, og følgelig med en høyere gjennomsnittshastighet enn hva som er tillatt på norske motorveier. Alt i alt er vi imponert over at tallet ble såpass lavt, og er spente på å se hvordan det forandrer seg når vi beveger oss inn i Sveits og Frankrike.

Høyere enn Galdhøpiggen

29. juni, Thun

Dette med sveitsiske fjelloverganger viser seg å være en gjenganger på denne turen. Dagens bilde viser utsikten på 2550 meters høyde over havet, fra toppen av Store St. Bernhard-passet. På samme måte som på veien ned greier testbilen seg utmerket på vei opp, og lader batteriet på veien ned. Vi anbefaler virkelig å legge turen hit hvis du planlegger en tur gjennom Europa, for vakrere og mer dramatisk natur er vanskelig å oppdrive. Det eneste ankepunktet er mangelen på stoppesteder langs ruta, noe som ville gjort jobben som fotograf langt lettere. På toppen av denne flotte fjellformasjonen finnes attpåtil et munkekloster fra middelalderen, og det lille hotellet de driver der. Om du ikke får tid til å være her til dagen etter, er det helt nødvendig å ta en pause og bli fascinert av det miljøet, og den livsstilen, disse menneskene lever etter. Gjør iallfall ikke feilen å kjøre gjennom den nye tunnelen som går under mesterverket, for dette er det virkelig verdt å oppleve.

Det “norskeste” landet etter Norge

1. juli, Thun

Noe av det mest fascinerende med Sveits, er hvordan det kan likne såpass mye på Norge, men likevel være så forskjellig. En likhet er landskapet, der begge land er fylt til randen med flotte og svært fotogene fjellformasjoner. De siste par dagene har vi besøkt Thun, en mellomstor sveitisk by. Der vil vi anbefale å besøke Stockhorn, der du tas med opp fra havnivå til over to tusen meter over havet med taubane. Reisen tilbakelegges på bare noen få minutter, og på toppen anbefaler vi å spise en smakfull lunsj på den lille restauranten der, og kikke utover byen du kom fra, fra en voldsom høyde. (se bilde) Vi vil også nevne at sveitsiske veier også likner på våre egne, med en veistandard, kjørestil og tilhørende fartsgrenser nordmenn vil føle seg hjemme i. Neste stopp på reisen blir Paris, og med det sannsynligvis den mest krevende delen av reisen vår. Vi gleder oss nemlig ikke til å kjøre gjennom en av verdens største og mest kaotiske byer, men kanskje er det nettopp da vi finner ut hvor god Ioniq-en egentlig er, når den må jobbe under press.

Kaos i system

3. juli, Paris

Den enorme størrelsen på denne byen blir ikke mer åpenbar enn når du skal kjøre igjennom den. Med mopeder og motorsykler, taxier og varebiler, fotgjengere og syklister som alle prøver å komme fra ett sted til et annet, er Paris en by der ingenting står stille. For en nordmann som er vant til et bedagelig tempo der trafikkbildet preges av gjensidig forståelse, kommunikasjon og samarbeid, er dette en stor overgang. Her er det konkurranse, konflikt og små marginer som gjelder. Du kommer jo dit du skal her også, riktignok, men som det kanskje er med menneskene som bor her også: De liker nærkontakt på en helt annen måte enn vi gjør. Vår trofaste testbil er fortsatt like hel, og klarer seg godt i de hektiske omgivelsene. Særlig er det godt å ha dreimomentet fra elmotoren når vi starter fra stillestående, og de bak deg ikke er villige til å vente et sekund mer enn nødvendig. Hvis du tar turen innom med bilen anbefaler vi å parkere farkosten i et parkeringshus utenfor sentrum, og ta beina fatt innover mot sentrum. For, hvis du har vært på farten like lenge som oss, kan det være lurt ikke bare for bilens del, men også for de som sitter inni den. Nå reiser vi videre til Nederland, og skal stifte bekjentskap med en helt annen type by: Amsterdam.

Sykkelbyen

5. juli, Amsterdam

Sammenliknet med Paris er Amsterdam nærmest som en drøm å kjøre bil i. Her er tempoet roligere, gatene ryddigere, fortauene bredere, og mange steder møter du ikke stort annet enn sykler. Her gjelder det derfor å finne et fint sted å sette fra deg bilen, leie en sykkel, og utforske byen på to hjul. Noen av stedene vi mener er verdt et besøk er det det gamle bysenteret rundt Dam-plassen, men også det tekniske museet NEMO. (Bygget er tegnet av Renzo Piano, for de som er interessert i arkitektur) Mange velger også å utforske byen på vannet; vi hadde det veldig hyggelig på en båt der vi fikk servert middag, mens vi gled gjennom noen av kanalene. Vår Ioniq ser også ut til å like seg i Amsterdam, og blir uten tvil lagt merke til. Om dette skyldes mangelen på motorstøy eller den oransje lakken vet vi ikke, men vi liker å tro at det er det første. Imorgen setter vi nesa hjemover, og reiser gjennom Danmark før vi tar ferja over til Larvik på lørdag. Som nevnt tidligere er det bare å ta turen til vår facebook-side, og finne ut mer om turen der!

Hjemover

7. juli, Oslo

Og da bærer turen hjemover. Vi velger å kjøre gjennom Danmark framfor ruta vi tok på veien nedover, da vi krysset Sverige, Øresundet og strekket mellom Rødby og Puttgarden. Strekket gjennom Danmark går uten problemer, og med en fartsgrense på 130 mesteparten av tiden er det mulig å gjøre det hele på ikke altfor lang tid. Vi velger å ligge over i Tylstrup, der en flere hundre år gammel kro (Tylstrup Kro, hvis noen lurer) tilbyr overnatting og deilig morgenmad. Denne turen mellom Amsterdam og Oslo tar omlag 14 timer uten pauser, og da er det naturlig å dele det opp på denne måten. Mellom Hirtshals og Larvik bruker Colorline sin SuperSpeed 2 i underkant av fire timer, og derfra er det halvannen time til hovedstaden. Overgangen til norske veier er stadig stor, og vi legger merke til hvordan norske sjåfører tar det merkbart roligere enn sjåfører fra kontinentet. Ioniqen trives imidlertid svært godt i landet, og hybridsystemet fungerer utmerket i denne avslappede, norske motorveifarten.

Takk!

9. juli, Oslo

Og da var langtesten 2018 slutt! Testbilen er levert tilbake til Hyundai i ett stykke, og vi har lært en hel del om hvordan det er å kjøre en ladbar hybridbil gjennom ti ulike land. Mer enn 5 600 kilometer er tilbakelagt, og 300 liter bensin har blitt brukt. For de som ikke ønsker å regne ut det selv, betyr det at vår Ioniq plug-in har brukt omlag 5,4L/100km på hele turen sammenlagt. Vi kan også meddele at vi ikke har ladet bilen nok til at dette skal ha noe utslag på forbruket. Vår testbil var utstyrt med Teknikkpakke og skinninteriør, var lakkert i en strålende Mandarin Orange, og står på 16-tommers lettmetallfelger. Det gir en listepris på litt i overkant av 320.000 kroner, men vi ber deg ta kontakt med en av våre forhandlere for nøyaktige og oppdaterte priser. Vi takker deg for å ha fulgt med på reisen vår, og håper du har lært noe nyttig om turen, bilen, eller noe helt annet. Les gjerne om noen av de andre bilene vi har testet her hos mobile, og som alltid: Spør oss gjerne om det er noe du lurer på!

Tekst og alle foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):