TEST: Nissan Leaf

Som jeg har skrevet om tidligere, har nye Nissan Leaf allerede blitt kåret til landets mest populære bil i 2018 så langt. Det er nok den beste indikatoren på at denne bilen gjør noe svært få andre klarer. Nemlig å balansere et attraktivt og stilfullt design, et romslig og praktisk interiør, en drivlinje med lang rekkevidde og god komfort til en svært konkurransedyktig pris. For, i nye Leaf har Nissan beholdt det beste fra forrige generasjon, gjort en kraftig overhaling der det var nødvendig, og endt opp med en bil det er veldig lett å bli glad i.

Kanskje den aller viktigste delen til en batteridreven bil er nettopp det: Batteriet. Det avgjør hva slags rekkevidde, hvilken ytelse, og i stor grad hvordan bilen oppleves å kjøre. Derfor har nye Nissan Leaf blitt utstyrt med et større batteri på hele 40kWt, slik at den får en realistisk rekkevidde på 270km (WLTP), og en kraftigere motor som leverer opptil 150hk fra stillestående. I vår test av bilen erfarer vi at disse anslagene stemmer godt overens med virkeligheten, gitt en noe defensiv kjørestil. Ytelsen får billen til å oppleves rask og smidig, og særlig i bytrafikk er elmotoren overlegen på både kraftreserver og komfortfølelse.

Et moderne og innovativt design er også noe av det som definerer Nissan Leaf. I denne nye utgaven er det gjort en rekke endringer, og i tillegg til å fremstå som en flunkende ny elbil er denne utgaven også mer stilsikker i linjeføringen enn forgjengeren. Med en ny front passer Leaf godt inn med de andre medlemmene i Nissan-familien. Det korte panseret viser at dette ikke er noen vanlig bil, og i tillegg til å gi ekstra plass i kupeen sørger det for å holde bilen kompakt. Faktisk er den ikke lenger enn 448cm, noe som gjør den svært enkel å manøvrere på trange parkeringsplasser. (Bilen kan også parkere helt på egenhånd, hvis det er ønskelig.) Alt dette gir oss inntrykket av at nye Leaf ikke lenger forsøker å skille seg ut i samme grad som forgjengeren, men heller framstå som en ren, moderne og attraktiv elbil.

På innsiden er det også gjort noen viktige endringer, og særlig er det gjort mye for å gi bedre kjørekomfort, og et enklere førermiljø. For eksempel er instrumentpanelet hos føreren gjort mer konvensjonelt, og dataspill-følelsen fra forrige Leaf er helt borte. Nå består det nemlig av et ekte, analogt speedometer, i tillegg til en dataskjerm med pen og stilren grafikk. I tillegg er bagasjerommet blitt større, og rommer nå hele 435 liter. Det er faktisk 94 liter mer enn i nyeste versjon av Volkswagen sin e-Golf; klasseledende altså, blant elbiler i denne størrelsen. Forøvrig er støynivået enda lavere enn før, og i byen hører du ofte motorstøy fra andre biler langt bedre enn fra den du sitter i, utrolig nok.

Det er altså ingen overraskelse at nye Nissan Leaf har vært Norges mest populære bil så langt i 2018. Den viser virkelig hva en elbil kan være, og hvor mye bil det er mulig å få for under 300.000kr. Med elektrisk drivlinje er driftskostnadene svært lave, og batteriet er laget for å holde i hele bilens levetid. Et alternativ til nye Leaf vil for mange være Hyundai Ioniq electric (les mer om denne her), som har liknende rekkevidde, ytelse og pris, men et ganske annet design. I Mobile har vi mye erfaring med begge elbiler, og vi anbefaler deg på det sterkeste å avtale en prøvekjøring. Følelsen av å kjøre elektrisk må virkelig oppleves, og hvis du ikke har prøvd en enda er Nissan Leaf et flott sted å starte.

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):