Nissan Leaf er landets mest populære bil

Siden leveringene av nye Nissan Leaf begynte i 2018 har den tronet helt øverst på nybilstatistikken, og i skrivende stund har antall solgte biler akkurat passert hele 4 000. (Omtrent 1 000 flere enn Volkswagen Golf, som ligger på andresplass) Dette er uten sidestykke for en elbil noe sted i verden, og mye tyder på at også nye Nissan Leaf kommer til å beholde posisjonen som Norges mest populære elbil, også i tiden fremover.

Noe av årsaken til denne suksessen handler naturligvis om bilen. Her går det på helhetsinntrykk og gjennomførte løsninger, og en pragmatisk tilnærming til hva mange norske bileiere ønsker seg i en ny bil. 270km faktisk rekkevidde og 150 hestekrefter fra første sekund gjør at bilen passer til både korte og lengre turer, mens det stilrene karosseriet gir et moderne inntrykk, samtidig som den fortsatt ser ut som en vanlig bil.

Likevel er det flere faktorer enn bilen i seg selv som gjør Leaf så populær. En omfattende batterigaranti sikrer et vedlikeholdsfritt og effektivt batteri i åtte år eller 160 000km, slik at bilen blir svært rimelig å vedlikeholde. Bilen forøvrig er dekket i fem år eller 100 000km, avhengig av det som inntreffer først. Hurtigladestasjoner over hele landet gjør Leaf egnet til lengre turer også, og batteriet kan fullades på cirka 45 minutter. Bilen kan selvsagt lades med en vanlig stikkontakt også.

Det er også viktig å understreke at Norge står i en veldig særstilling når det gjelder nullutslippsbiler. Her kan elbilene (vanligvis) kjøre i kollektivfeltet, ofte parkere og lade gratis på offentlige parkeringsplasser, i tillegg til at de slipper hele engangsavgiften, medverdiavgiften og bompengene. Hvis du velger å kjøpe en Nissan Leaf, går dermed alle pengene med til å kjøpe bilen, og ikke til å betale avgifter. På den måten kan en ny Nissan Leaf være både økonomisk og miljøvennlig, i tillegg til å være attraktiv, praktisk, moderne og komfortabel.

Tekst: Tom-Erik L Monsrud, Foto: Nissan

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):