TEST: Mazda CX-5

Det er lett å like nyeste utgave av Mazda CX-5. Det er det sannsynligvis mange andre som også kommer til å gjøre, da forrige utgave av bestselgeren fant veien til mer enn 16.000 norske hjem siden den ble lansert i 2012. Andre generasjon CX-5 har fått et tøffere design, avansert teknologi og bedre kjøreegenskaper.

Øverst på lista over hva som er nytt i denne bilen, er utseendet. Her er det virkelig stor forskjell fra utgående modell, og i tillegg til å være både lavere, bredere og lengre enn forgjengeren, gir det nye karosseriet et helt annet inntrykk. Her er det elegante linjer og tøffe detaljer. Lysene foran er bredere, og utstyrt med adaptive LED-lys. Nå kan bakluken fås som elektrisk, og logoen i grillen skjuler en helt ny radar som i tillegg til å oppdage fotgjengere og andre hindringer, kan beregne avstander til bilen foran og tilpasse hastigheten deretter.

I førersetet er det enkelt å føle seg hjemme, helt fra man setter seg inn. Dette har mye med den fjernstyrte kupévarmeren å gjøre, som sørger for at bilen er god og varm før den skal brukes. Baksetene er også et godt sted å være, særlig om vinteren når setevarmen bak kommer til nytte. På dashbordet er det brukt materialer av høy kvalitet, og mange flater er trukket med mykt skinn. Alt dette bidrar til å gi interiøret et eksklusivt preg.

En annen viktig forbedring siden forrige utgave er støynivået, for det er merkbart hvordan nye CX-5 greier å holde motorlyd og dekkstøy på et svært lavt nivå, selv i motorveifart. Dette er et resultat av flere ting, men alt fra karosserilinjene og støtdemperne til designet på panelene i kupeen har blitt formet med stillhet i tankene.

Av teknologiske nyvinninger er nok de nye førerassistentsystemene de viktigste. Her kan det nevnes adaptiv fartsholder, aktiv filskiftvarsling, automatisk nødbrems og blindsonevarsling, og head-up display er også på plass hvis man ønsker det. Av motorer finnes det to bensinmotorer med enten 160 eller 194 hestekrefter, og to dieseler med enten 150 eller 175. Bilen kan utstyres med enten forhjulstrekk eller firehjulstrekk, og alle modeller kommer med Mazdas «G-vectoring control» som skal sikre godt veigrep i svingene, og trygg, forutsigbar oppførsel under krevende kjøreforhold.

Mazda CX-5 er en bil som vil virke attraktiv for mange. Den har et stilsikkert design, og er både praktisk og komfortabel slik som en SUV på denne størrelsen skal være. At den kan leveres med markedets kanskje flotteste rødfarge er kanskje ikke like nyttig, men definitivt noe å legge merke til når du får se denne bilen i virkeligheten. Som alltid er det bare å besøke en Mobile-forhandler nær deg for å lære mer, og bestille en prøvekjøring!

Tekst og foto: Tom-Erik Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):