Tre ting du bør sjekke på din Opel

Det er mye å være oppmerksom på når man har bil, spesielt hvis den bilen begynner å bli noen år gammel. Det er særlig viktig å følge med på motor og drivverk, siden dette er deler av bilen som kan være svært kostbare å reparere, og som ikke sjekkes på EU-kontrollen. Mange er derfor helt uvitende om hvilken tilstand bilen deres egentlig er i. Her har vi satt sammen en liste over noen viktige punkt du kan sjekke på bilen din, slik at du ikke blir én av dem.

Det viktigste en oppmerksom bileier alltid følger med på, er motoroljen. Den må være mellom to grenseverdier, som kan sees tydelig på peilepinnen. Det er vanligvis omtrent én liter forskjell på maksimum- og minimumsgrensen, og det kan få store konsekvenser hvis motoroljen ikke holdes på dette nivået. Hvis nivået blir for lavt, vil viktige deler i motoren kunne miste oljetilførselen, og skjære seg på grunn av friksjonen og varmen som oppstår. Dette er veldig dyrt å reparere. Det er spesielt viktig å være oppmerksom på dette i eldre biler, siden mange gummipakninger naturlig blir sprøere og mindre elastiske med årene. Da kan oljeforbruket øke betydelig, og det vil kunne bli behov for å etterfylle olje oftere, gjerne i tillegg til vanlig service.

En annen, viktig del av bilen som må sjekkes nøye, særlig om vinteren, er batteriet. Dette fungerer naturlig dårligere i lave temperaturer, spesielt når det begynner å bli gammelt. Et bilbatteri skal holde i omtrent 5 år, og det er vanligvis om vinteren man plutselig opplever at batteriet ikke lenger har krefter nok til å starte motoren. Derfor kan det være lurt å sjekke batteriet jevnlig med en batteritester, og ha med seg startkabler i tilfelle uhellet er ute. Disse er også nyttige å ha hvis noen andre skulle trenge hjelp av deg.

Siste punkt på vår liste handler om den delen av bilen du ser, nemlig karosseri og lakk. Nå om vinteren kan det være krevende å følge med på dette, men det er faktisk nå en skal være mest på vakt. Små skader og sår i lakken kan fort komme i kontakt med saltlake fra veien, og korrodere metallet under. Dette er kanskje den vanligste måten eldre biler begynner å ruste på. Heldigvis finnes det flere gode løsninger. Mange tar saken i egne hender, og bruker ulike rustfjernings- og lakkbehandlingsmidler for å reparere skaden selv. Men, det beste resultatet fås naturligvis når skaden repareres av profesjonelle som har mye erfaring med dette fra før.

Vi håper denne lista kan være nyttig for deg og din bil, og ber om at du tar kontakt med en Mobile-forhandler nær deg om det skulle være noe du lurer på.

Tekst: Tom-Erik L Monsrud, Foto: Opel

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):