TEST: Opel Grandland X

Opel sin nye SUV er en ordentlig milsluker. Dette er en bil som tar deg dit du vil raskt, behagelig, trygt, pålitelig og økonomisk. Her er ikke gjort noen kreative krumspring med hverken form eller funksjon, og det aller meste fungerer nøyaktig slik du forventer at det gjør. Og det er bra.

Opel Grandland X er resultatet av et teknisk samarbeid mellom General Motors og PSA-konsernet, og således er denne nye SUV-en ganske lik Peugeot sin 3008, hvis man ser under karosseriet. Likevel er det mye som skiller dem, hvor nettopp karosseriet og designet sannsynligvis er det viktigste. Her ser en tydelige, særegne designtrekkk, og en sterk familietilhørighet til Opel sine øvrige modeller. Alt fra lykter til sidespeil og radiatorgrill gir uttrykk for at denne bilen er moderne, men samtidig ikke overdrevent futuristisk.

På motorsiden kan en i skrivende stund velge mellom to motorer. En 1,2-liters bensinmotor med 130 hestekrefter og 230 Nm, eller en 1,6-liters dieselmotor med 120 hestekrefter og hele 300Nm. Testbilen her var utstyrt med sistnevnte i kombinasjon med en 6-trinns automatgirkasse, som sørget for en svært myk og behagelig kjøreopplevelse. Det var mer enn tilstrekkelig med kraft for både bykjøring og lengre motorveistrekk, men det var særlig i byen og i stopp-start-trafikk hvor automatgirkassen kom til sin fulle rett.

Førermiljøet i Grandland X er fremfor alt forutsigbart, komfortabelt og romslig. Her har ingen forsøkt å presse alle knapper og funksjoner inn i én enkelt skjerm, selv om det finnes en skarp og brukervennlig infotainment-skjerm i midtkonsollen. Isteden har knapper, brytere og spaker blitt plassert der en forventer at de befinner seg, slik at en vet ganske godt hvordan man kjører bilen, selv om en aldri har sittet i førersetet før. Setene er forresten veldig gode å sitte i, og det er enkelt å finne en god sittestilling. Muligheten for å tilpasse lengden på sitteputen for eksempel, er ikke selvsagt i denne prisklassen.

I baksetene er det også romslig, og tre voksne får plass uten vanskeligheter. Som ekstrautstyr kan også disse utstyres med setevarme, noe som kommer godt med nå om vinteren. Bagasjerommet er stort, og kan åpnes elektrisk ved å veive en fot under støtfangeren. Noe som kommer godt med for de som til stadighet forsøker å åpne bagasjeluken med mangfoldige bæreposer i hendene, med vekslende hell.

Opel Grandland X er en bil som er lett å like. Den passer godt til norske vinterveier, og til sjåfører som ønsker seg god plass, høy komfort, og premiumbil-følelse uten å betale premiumbil-priser. Ta kontakt med en Mobile-forhandler for å avtale en prøvekjøring!

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):