TEST: Hyundai Ioniq electric

Rekkevidde: et sted mellom 200 og 250 kilometer. Pris: cirka 240.000kr. Kåret til årets bil for 2017. Dette er egentlig alt du trenger å vite om Hyundais første elbil, for i skrivende stund er denne bilen unik på rekkevidde og effektivitet til en såpass god pris.

Hyundai Ioniq er, som sagt, Hyundais første elbil. Likevel kan den fås i tre ulike drivlinjer, alt etter behov. Både vanlig hybrid, ladbar hybrid (bildet) og elbil fåes med det splitter nye karosseriet, som er designet helt fra bunn av for disse miljøvennlige drivlinjene. Karosseriet svært lav luftmotstand, slik at Ioniq kan skilte med like god rekkevidde i by og på landevei. Her har vi prøvekjørt den rene elbil-utgaven, kanskje den aller mest aktuelle her i Norge.

Hyundai Ioniq er en svært lettkjørt bil. Med en elmotor på 120hk gjør den null til hundre på under ti sekunder, og med en lengde på rett under 4,5 meter er den enkel å manøvrere i parkeringshus og trange bygater. Bak rattet blir man møtt av et oversiktlig interiør, med en tydelig og lettlest infotainment-skjerm og digitale instrumenter. Knapper og brytere har en høy kvalitetsfølelse, og det oppvarmede rattet er deilig nå om vinteren, og ganske imponerende i en bil til denne prisen. Å finne fram til riktig funksjon på den adaptive cruise-kontrollen er såre enkelt, og gjøres enkelt med et eget sett brytere på rattet. Å stille inn automatisk forvarming av kupeen til morgenen etter er heller ingen innviklet oppgave, og det hele er gjort på sekunder på touch-skjermen midt på dashboardet. Alt i alt gir Hyundai Ioniq en behagelig, myk, stillegående, avslappende og smidig kjøreopplevelse.

Men så må batteriet lades, og det er ofte her mange elbiler kommer til kort. Hyundai har hjemmelader innebygget, og kan fullades på omlag 4-5 timer med en fastmontert hjemmelader. Ellers støtter bilen hurtiglading gjennom den felles europeiske ladestandarden CCS med opptil 70kW, slik at batteriet kan fylles på så lite som 20 minutter.

Noe av det som gjør at denne bilen kan kalle seg «Årets bil 2017» handler om garantien den kommer med. Batteriet har en garanti på 8 år eller 200.000km, avhengig av det som inntreffer først. For resten av bilen gjelder 5 år og ubegrenset kjørelengde. Det er en av de aller beste garantiene for noen bil, uansett type. For mer informasjon om priser, leveringstid o.l. ber vi deg ta kontakt med en Mobile-forhandler nær deg. Vi hjelper deg gjerne!

Tekst og foto: Tom-Erik L Monsrud

PS: Vi har også skrevet om denne bilen som ladbar hybrid; denne kan du lese om ved å klikke her.

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):