TEST: Citroën C3

Med en frapris på bare kr 174.900 er C3 en av de billigste nybilene en får kjøpt hos norske bilforhandlere idag. Likevel bærer ikke Citroëns nyeste kreasjon nevneverdig preg av den lille prislappen. Tvert imot faktisk, for C3 er både morsom å kjøre, praktisk og veldig komfortabel.

Denne bilen er for deg som trives med å skille deg ut. Med et helt eget design på lysene foran og luftputer langs dørene er C3 noe for seg selv, og med muligheten for å velge ulike farger til tak, interiør og karosseri er det store muligheter for å tilpasse denne bilen slik at den blir akkurat slik som du vil ha den. På motorfronten finnes det hele fem alternativer å velge mellom. På bensinsiden finner vi en tre forskjellige PureTech tre-sylindrede maskiner med enten 68, 82 eller 110 hestekrefter. For de som ønsker å fyre med diesel velges det mellom to motorer med henholdsvis 75 eller 100 hestekrefter.

Mye av det som gjør Citroën C3 unik, er designet. Det henter mye inspirasjon fra andre medlemmer i Citroën-familien, og aller mest fra C4 Cactus. Her er det altså støtputer langs dørene utenpå, slik at du ikke riper opp din (eller noen annens) dør når du skal stige ut av kjøretøyet på en smal parkeringsplass. Smart. På innsiden preges også bilen av litt annerledes løsninger, som stoffdetaljer og kontrastfarger langs dashboardet, eller det store panoramaglasstaket. Alt dette er med på å gi bilen sjel og særpreg, noe som altfor mange nye biler idag (dessverre) mangler.

Å kjøre med nye C3 kunne nesten ikke vært enklere. Vår testbil var utstyrt med den kraftigste bensinmotoren og automatgir, en kombinasjon som kler denne bilen svært godt. Med en egenvekt på rundt omkring 1 000kg sparker de 110 hestene godt fra seg, og bilen har et godt skyv, selv i god motorveifart. Dempere og rattrespons er satt opp for å gi en myk, smidig og komfortabel kjøreopplevelse, og oppmuntrer ikke til noe villmannskjøring. Alt dette gjør Citroën C3 til en flott bybil, som elegant glir over litt ymse fartshumper og fotgjengerfelt, og som enkelt får plass på de aller fleste parkeringsplasser med god svingradius og bare fire meter i lengden. Samtidig har den kraft nok til å kjøre på landevei, hvis det trengs.

Kort fortalt er Citroën C3 en rimelig, annerledes, morsom og innovativ bybil. Den er en etterlengtet fargeklatt i et ellers ganske grått landskap av mellomstore pendler-maskiner, og anbefales av oss på det varmeste. Ta gjerne kontakt med en Mobile-forhandler nær deg for å avtale en prøvekjøring!

  • Del denne artikkelen på:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Nyheten gjelder for følgende avdeling(er):